تمدید ساعات کاری دفاتر ازدواج به مناسبت میلاد حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) کشف ۱۴۰۰ گرم تریاک از معده یک قاچاقچی در بجستان (۳۰ اردیبهشت) سپاه مشهد و اصناف تامین برخی کالاهای ضروری سیل‌زدگان مشهد را برعهده گرفتند ادامه بارندگی و مه تا فرداشب در منطقه حادثه بالگرد رئیس‌جمهور بازداشت زن‌وشوهر کلاهبردار (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) بالگرد حامل ابراهیم رئیسی از چه نوعی بود؟ + تصویر بازدید از موزه‌های تاریخ طبیعی کشور تا سوم خرداد ماه رایگان است پهپاد‌های هلال احمر به محل حادثه بالگرد رئیس جمهور اعزام شدند شهرستان ورزقان کجاست و چقدر با تبریز فاصله دارد؟ منطقه جلفا کجاست؟ عواقب اجاره کارت‌های بانکی پلمب ۱۳ پاتوق خرده فروشان مواد افیونی در مشهد روزگار تلخ مرد مشهدی پس از ۵ ازدواج ناموفق پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ٣٠ اردیبهشت ١۴٠٣) | آغاز مجدد بارش باران و رعدوبرق از اواسط هفته مردی که زن دومش را به قتل رسانده بود، از قصاص نجات یافت + عکس تولیت آستان قدس رضوی: مرکز درمان ناباروری بشری برای اقشار آسیب‌پذیر که توان مالی ندارند، ایجاد شده است آموزش‌های تخصصی یک‌ساله برای زوجین در آستانه ازدواج برگزار می‌شود هزینه‌کرد ۱۳۴۶ میلیارد تومان برای بیمارستان رضوی از سال ۱۳۹۹ تاکنون وزیر بهداشت در مشهد: مراجعه یک میلیون ‌و ۲۰۰ هزار نفر به مراکز درمان ناباروری کشور در سال گذشته مشاوره رایگان روانشناسی برای زوجین در سال اول زندگی مشترک
سرخط خبرها

از پشه آئدس که سرو کله اش در هرمزگان پیدا شده چه می‌دانیم؟

  • کد خبر: ۹۲۲۵۰
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
از پشه آئدس که سرو کله اش در هرمزگان پیدا شده چه می‌دانیم؟
خبر مشاهده «پشه آئدس» در برخی از مناطق جنوب کشور، طی این یکی دو روز حسابی در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها منتشر و دست به دست شد.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ خبر مشاهده «پشه آئدس» در برخی از مناطق جنوب کشور، طی این یکی دو روز حسابی در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها منتشر و دست به دست شد. توضیحات مرتبط با این حشره و بیماری‌هایی که ممکن است در اثر نیش آن ایجاد شود هم ضمیمه آن شد. توضیحاتی که نگرانی‌هایی را هم به وجود آورد و حالا بعد از تجربه‌ای که یک بیماری همه گیر با نام کرونا برای مان رقم زد، کمی با دل شوره و دلواپسی همراه شد که کارشناسان و متخصصان حوزه پزشکی پاسخ‌هایی هم برای آن دارند.

دکتر عبدالرضا میراولیایی در گفت وگویی که با ایسنا درباره این موضوع داشت از این گفت که رایج‌ترین بیماری‌هایی که از طریق نیش این پشه منتقل می‌شود و در همه جای دنیا نگران کننده است، بیماری‌هایی با نام زیکا، تب دانگی و چیکن گونیا است که هرکدام از این‌ها یک ویروس مخصوص به خود دارند و بسته به اینکه پشه ناقل کدام یک از این ویروس‌ها باشد، می‌تواند سبب بروز یکی از سه بیماری شود. بیماری‌های ویروسی‌ای که می‌تواند خفیف باشد یا شدت بگیرد. این متخصص همچنین بیان کرده؛ تب دانگ با درصد بسیار کمی، حدود ۲ تا ۳ درصد، به مرگ منجر می‌شود.

اینکه پشه آئدس مشاهده شده در هرمزگان چگونه وارد ایران شده، در ظاهر هنوز مشخص نیست، اما آنچه مشخص است اینکه این پشه بومی کشور ما نیست. آن گونه که متخصصان می‌گویند آب‌های راکد، فاضلاب‌ها و زباله‌های رها شده می‌تواند بستر مناسبی برای حضور و رشد و تکثیر این گونه از حشرات باشد. به دنبال همین نکته، به نظر می‌رسد بهترین راه مقابله برای جلوگیری از تکثیر پشه‌های آئدس؛ رعایت نکات بهداشتی به ویژه در محل‌های مشاع و معابر شهری باشد.

شاید ذکر این نکته هم بد نباشد که در سال‌های گذشته هم صحبت‌هایی از حضور این حشره در کشور از طریق کشور‌های همسایه وجود داشت. رئیس مرکز بهداشت جزیره قشم سال ۹۸ در گفت وگویی که باخبرگزاری تسنیم داشت از این گفت که شیوع این بیماری در کشور‌های همسایه ایران به ویژه در کشور پاکستان بسیار زیاد بوده که رفت و آمد مسافران از کشور‌های آسیایی و حتی کشور‌های حوزه خلیج فارس به ایران احتمال بروز این بیماری را افزایش می‌دهد.

خوشبختانه تاکنون خبری مبنی بر حضور این حشره در مناطق دیگر کشور به گوش نرسیده است. با این حال، آنچه مشخص است، اخباری که از استان بندرعباس و هرمزگان دریافت شده است، حاکی از تلاش برای کنترل تکثیر این پشه مهاجم و آموزش‌های مؤثر مردمی است. آن گونه که معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس گفته، این شهر به دنبال آموزش چهره به چهره مردم در محلات است و در این باره از کارشناسان بهداشت کمک گرفته می‌شود. ضمن اینکه شهردار بندرعباس هم بیان کرده برای کنترل شیوع پشه آئدس؛ خدمات شهری، پاک سازی و نظافت همه نقاط شهر را با سرعت، دقت و وسواس بیشتری انجام می‌دهد.
مشخص است که رعایت بهداشت عمومی و شهری، موثرترین راه کنترل جولان این حشره است. اقدامی که هم مردم در آن نقش دارند و هم مسئولان.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->